صنعت گردشگری امروزه به یکی از بزرگ ترین و پردرآمدترین بخش های اقتصادی دنیا تبدیل شده و بر طبق آمار «سازمان جهانی گردشگری» که مقر آن در مادرید ااسپانیاست،این صنعت بزرگ ترین صنعت فعال در جهان است.گردشگری بین االمللی بخشی از صنعت گردشگری است که مربوط به تجارت ها، خدمات و درآمدهای حاصل از گردشگرانی است که از کشورهای دیگر بازدید می کنند. برخی کارشناسان، گردشگری بین المللی را «امید بخش ترین، پیچیده ترین و جایگزین ترین صنعتی که جهان سوم با آن روبه رو است» معرفی کرده اند. آمارهای بین المللی و دیدگاه کارشناسان گردشگری نشان می دهد که این صنعت تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بزرگ ترین صنعت دنیا تبدیل خواهد شد و درآمد اقتصادی چشمگیر و فرصت های شغلی بی شماری را برای کشورهای مختلف فراهم می آورد و نقش مهمی را در فقرزدایی کشورهای محروم و مناطق توسعه نیافته بازی خواهد کردبراساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۰۶، تعداد ۸۴۶ میلیون گردشگر درآمدی بالغ بر ۷۳۳ میلیارد دلار ایجاد کرده اند.بر اساس اهداف این گردشگران، ۵۱% آنان برای تفریح و سپری نمودن تعطیلات، ۲۷% برای انجام مناسک دینی، ۱۶% برای تجارت و کسب و کار به مسافرت بین المللی دست زده اند. از این میان مسافرت هوایی ۴۶%، مسافرت جاده ای ۴۳%، مسافرت دریایی ۷% و بالاخره مسافرت با قطار ۴% را بعنوان وسایل حمل و نقل به خود اختصاص داده اند. برای سومین سال پیاپی مسافرت هوایی بالاترین نرخ را در حمل و نقل به خود اختصاص داده است.البته رسیدن به این که کدام کشور پیشرو اصلی در گردشگری جهانی است کاری است بسیار مشکل و ناشدنی. به هر حال بر اساس همین آمار فرانسه و اسپانیا بیشترین میزان مسافرت را به خود دیده اند در حالیکه بیشترین میزان درآمد از آن ایالات متحده آمریکا بوده که در جدول تعداد مسافران در رتبه ۳ است. ده کشور بالا در جذب توریست به تنهایی بیش از نیمی از کل درآمد جهانی گردشگری را بخود اختصاص داده اند.در خاورمیانه ورود گردشگران بین المللی در سال ۲۰۰۶ چیزی در حدود ۹% رشد را بالاخره پس از مدت ها به خود می بیند در حالی که این سال اوج بحران لبنان-اسراییل را پشت سر نهاده. در کل آن سال ورود گردشگران به لبنان کاهشی ۷% را شاهد بود. اما در سایر نقاط این منطقه گردشگران سال خوبی را از لحاظ تعداد رقم زند.مطلب ناخوشاید برای کشورمان شاید این باشد که کشور ایران با تمامی امکانات و توانایی های بالقوه ای که چه به لحاظ جغرافیایی و چه به لحاظ تاریخی دارد حتی نمی تواند در قیاس با کشورهای به مراتب کوچک تر و کم بضاعت تر منطقه مانند سوریه یا یمن عرض اندام کند.نقش گردشگری در اقتصاد کشور سهم ایران از کل گردشگری بین المللی در سطح جهان، به رغم وجود جاذبه های متنوع فرهنگی از قبیل آثار تاریخی، موزه ها، مکان های دیدنی و زیارتی، سنت ها ، شامل جشنواره های ملی، هنر و صنایع دستی، موسیقی، فرهنگ عامه و آداب و رسوم بومی، مناطق طبیعی زیبا شامل پارک های ملی، حیات وحش، سواحل دریا، مراکز کوهستانی و سایر جاذبه ها همانند آب و هوا، چهار فصل بودن ایران، مراکز آب درمانی همچون چشمه های آب معدنی و از همه مهم تر قدرت بالای خرید گردشگران (به دلیل ارزانی نسبی کالاها و خدمات مورد نیاز) تنها ۰/۱درصد می باشد. این درحالی است که برطبق آمارهای سازمان جهانی گردشگری و سازمان یونسکو، ایران می تواند جزو ده کشور اول دنیا از لحاظ ورود گردشگر بین المللی باشد. بنابراین با توجه به وجود عوامل فوق الذکر و سهم بسیار ناچیز ایران از صنعت گردشگری درمی یابیم که صنعت گردشگری نتوانسته است نقش خود را به عنوان یک عامل توسعه اقتصادی کشور و معرفی ایران به عنوان یک کشور توریستی و فرهنگی به خوبی ایفا نماید. لذا این سؤال مطرح می شود که چه عواملی باعث عدم توسعه این صنعت در کشورمان شده است.